powrót do strony głównej prasa koncerty koncerty
galeria fotografii festiwale repertuar plyty CD
oferta linki kontakt fundacja


Festiwale


Relacja z II Festiwalu Chóralnego Magnificat Anima Mea Dominum

 

W dniach 16-17 czerwca 2012 Fundacja Il Canto Magnifiacat wspólnie z Parafią Opatrzności Bożej zorganizowała II Festiwal Chóralny Magnificat Anima Mea Dominum.

Tym razem mieliśmy przyjemność gościć dwa warszawskie chóry: Epifania z Parafii Miłosierdzia Bożego na Saskiej Kępie (dyrygent pan Wiesław Jeleń)  oraz Avetki z Białołęki (dyrygent pan Bartłomiej Włodkowski). W Festiwalu brał oczywiście udział nasz chór - Il Canto Magnificat (dyrygent pani Marta Zamojska-Makowska, akompaniament pani Lucyna Affeltowicz).

 

Dnia 16 czerwca w kościele Opatrzności Bożej w Warszawie-Wesołej, rozpoczęła się uroczysta Msza Święta, inaugurująca II Festiwal Magnificat Anima Mea Dominum. Miejsce niezwykłe, pełne fresków i obrazów wybitnego malarza Jerzego Nowosielskiego, zmarłego w ubiegłym roku.

 

Honorowym gościem uroczystości był Jego Ekscelencja Ksiądz Biskup Marek Solarczyk. 

Biskup, jak zwykle uśmiechnięty i niezwykle pogodny, na wstępie powiedział, że czuje się ojcem chrzestnym Festwialu, ponieważ już drugi raz w nim uczestniczy. Dodał, że bardzo sobie to ceni i cieszy się, że może wspierać tak wspaniałe przedsięwzięcie. Wspólnie  z Biskupem mszę świętą sprawował Ksiądz Proboszcz o.Mariusz Tłokiński oraz Ksiądz Senior Stefan Wysocki, wieloletni proboszcz parafii. Biskup wygłosił niezwykle poruszające kazanie o ludzkim życiu, wspominając swych bliskich zmarłych, a po mszy rozpoczął się koncert. Księża zasiedli na honorowych miejscach tuż przed muzykami.

Znakomitymi gośćmi spotkania byli również przedstawiciele Urzędu Gminy Wesoła - burmistrzowie Edward Kłos i Marian Mahor. 

 

Podczas mszy śpiewały wszystkie trzy chóry: Epifania - Gaude Mater, Avetki -  Psalmy i Alleluja, Il Canto Magnificat - Kyrie, Sanktus oraz Agnus Dei. Wspólnie odśpiewano Ave Verum  Mozarta.

Jako pierwszy zaprezentował się chór Epifania. Zaśpiewał  Cantate Domino - koncert H.Schutza, Bogorodice  Diewo S. Rachmaninowa, Gabriel’s Oboe  E. Morricone. 

Następnie wystąpił chór Avetki z repertuarem: Czego chcesz od nas Panie, Antyfony na Wielki Czwartek i Piątek, Dzwonki na Ave Maria. Na koniec chór Il Canto Magnificat zaśpiewał utwory:  Ave Maria Caccini, Penitentes, Con te partirò (utwór napisany przez Francesco Sartori i Lucio Quarantotto dla Andrea Bocelli). Każdy chór otrzymał gromkie brawa. Na zakończenie wystąpiły wszystkie chóry razem, śpiewając Lacrimosa z Requiem W.A.Mozarta, Misericordias Domini H.J. Botora oraz Alleluja z Oratorium Mesjasz G.F.Haendla.

 

Wspólnemu śpiewaniu towarzyszył kwartet smyczkowy ,,Quattro’’ w składzie:  skrzypce - Aneta Borczyńska, Helena Siatkowska, altówka - Roman Protasik, wiolonczela - Michał Zieliński. Z kwartetem zagrali: Arkadiusz  Denkiewicz - trąbka barokowa oraz Katarzyna Glensk - instrumenty klawiszowe. Imprezę uświetniła też pani Marta Zamojska-Makowska, partią solową z oratorium ,,Samson” G.F. Haendla. Jej niezwykły sopran wzbudził ogromny aplauz publiczności.

 

Dyrygenci obu zaproszonych chórów otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz książki z biografią Jerzego Nowosielskiego. Na zakończenie dziewczęta z Il Canto Magnificat obdarowały księży kwiatami, a chór Avetki prezentami.

Cały koncert był przepiękny i żal było wracać do domu, zwłaszcza że emocje, które czekały nas wieczorem podczas relacji meczu Polska-Czechy, były już zupełnie innej natury.

W niedzielę 17 czerwca w ramach Festiwalu  Magnificat Anima Mea Dominum odbyły się koncerty w trzech wesołowskich kościołach. W Parafii Brata Albeta w Wesołej-Zielonej wystąpił warszawski chór Polonia pod dyrekcją pana Wiesława Jelenia, w Kościele Najświętszego Serca Jezusowego w Starej Miłosnej chór Avetki pod dyrekcją pana Bartłomieja Włodkowskiego, a w Kościele Opatrzności Bożej w Wesołej chór Il Canto Magnificat  pod dyrekcją pani Marty Zamojskiej-Makowskiej, z akompaniamentem pani Lucyny Affeltowicz.

 

Wszystkie koncerty były bardzo udane oraz gromko oklaskiwane. Formuła Festiwalu spodobała sie mieszkańcom Wesołej i zaproszonym gościom.

Mam nadzieję że idea festiwalu wpisze się na stałe w wesołowskie  kalendarium.

 

Dorota Dzięgielewska

                                                                       Fundacja Il Canto Magnificat





VII Krajowy Kongres PUERI CANTORES Jasna Góra, Częstochowa 2012

 

 

W dniach 30 kwietnia-3 maja 2012 na Jasnej Górze odbył się VII Ogólnopolski Kongres naszej Federacji Pueri Cantores z udziałem chóru Il Canto Magnificat.

 

W dniu 30 kwietnia, w godzinach popołudniowych, odbyła się inauguracja kongresu a wieczorem - nabożeństwo zawierzenia w Kaplicy Cudownego Obrazu Jasnogórskiego.

Jakże pięknie zabrzmiał śpiew połączonych chórów, wykonujących wspólnie Litanię do Najświętszej Marii Panny (kompozytor Jarosław Jasiura). Było to wspaniałe przeżycie artystyczno-duchowe. Następnego dnia chóry odbywały próby przygotowujące do wspólnych wykonań wielu wspaniałych utworów.

 

Wieczorem w Bazylice Jasnogórskiej odbył się koncert galowy z okazji XX- lecia powstania Polskiej Federacji Pueri Cantores, oraz 80-tych urodzin Wojciecha Kilara.

Dnia 2 maja w Archikatedrze Częstochowskiej chóry uczestniczyły w modlitwie o pokój, wykonano miedzy innymi Nieszpory prof. Stuligrosza. Tego dnia po południu chór Il Canto Magnificat koncertował w parafii Herby. Koncert z udziałem naszych dziewcząt bardzo się podobał a my cieszyłyśmy się, że tak dużo osób przyszło nas słuchać. Ksiądz Proboszcz przyjął chór niezwykle gościnne.

 

Ostatniego dnia na Jasnej Górze odbyła się Msza Święta  ku czci Matki Bożej Królowej Polski i uroczyste zakończenie kongresu. Podczas wykonywania utworu Regina Caeli Mariana Sawy (nieżyjącego już kompozytora) nadciągnęła burza, a pioruny biły idealnie w ramach pauz muzycznych, ten efekt sprawiał wrażenie jakby Matka Boska słuchała śpiewu wspaniałej polskiej młodzieży.

 

Dziewczętom żal było opuszczać Częstochowę, gdzie przeżyły tyle wspaniałych wrażeń i zawarły liczne przyjaźnie. Atmosfera tamtych dni, gdzie doświadczyłyśmy wiele życzliwości ze strony organizatorów, na długo pozostanie w naszej pamięci.

 

 

                                                                                  Marta Zamojska Makowska

                                                                                  Dyrygent Il Canto Magnificat

 



MUZYCZNE BETLEJEM U AVETEK

21 I 2007

Przez dwa ostatnie tygodnie trwał VI Ogólnopolski Ekumeniczny Teatralno-Muzyczny
Festiwal Bożonarodzeniowy BETLEJEM U AVETEK
, organizowany przez Fundację AVE i Chór AVETKI we współpracy z Białołęckim Ośrodkiem Kultury, Domem Kultury Świt, Wydziałem Oświaty Dzielnicy Targówek m.st. Warszawy, Zarządem Województwa Mazowieckiego i Fundacją J&S Pro Bono Poloniae. Impreza, skupiająca wykonawców od przedszkolaków po seniorów, ze szkół, uczelni, parafii wszystkich wyznań chrześcijańskich, domów kultury, organizacji pozarządowych należy do największych w kraju – tegoroczna edycja zgromadziła ponad 2300 uczestników! Patronat nad konkursem objęli Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego p. Kazimierz Michał Ujazdowski, Marszałek Województwa Mazowieckiego p. Adam Struzik, Wielce Błogosławiony Sawa Prawosławny Metropolita Warszawy i całej Polski oraz Burmistrz Dzielnicy Białołęka m.st. Warszawy p. Jacek Kaznowski.

13 i 14 stycznia na scenie Białołęckiego Ośrodka Kultury można było zobaczyć 19 grup teatralnych, z kolei w niedzielne popołudnie 21 I w pękającej w szwach sali widowiskowej Domu Kultury „Świt” podsumowano muzyczną część festiwalu. Niezwykły entuzjazm towarzyszył występowi gwiazdy wieczoru – VIOLI BRZEZIŃSKIEJ, utalentowanej wokalistce młodego pokolenia, laureatce Festiwalu w Opolu, tworzącej w nurcie muzyki pozytywnej. Radość i gorąca atmosfera przeniosły się też na ceremonię ogłaszania wyników. Z wielkim aplauzem przyjęto opinię jurorów – prof. Wiesławy Ćwiklińskiej – Ferfet, prof. Jana Węcowskiego oraz Jerzego Sznajdera – iż znacznie wzrósł poziom prezentacji konkursowych. – Przez dwa dni przesłuchań nie słyszałam kiepskich wykonań! Ważne też, że prezentacje wcale nie nużyły (a z kolędami spędziliśmy ponad 12 godzin!) – widać, że dyrygenci chórów, liderzy zespołów, opiekunowie solistów systematycznie pracują artystycznie, wciąż poszukują coraz to ciekawszych form wyrazu – podkreśla prof. Ćwiklińska, sopranistka, solistka wielu scen operowych, pedagog. Z kolei Jerzy Sznajder zauważa znaczące podniesienie poziomu wykonawczego zespołów szkolnych, które do tej pory na betlejemskim festiwalu wypadały najgorzej. Teraz dwa z nich – „Świetliki” ze Szkoły Podstawowej Nr 114 oraz „Nowy Ananas” ze Szkoły Podstawowej Nr 28 „zgarnęły” 2 pierwsze nagrody w kategorii dziecięcej.

Grand Prix festiwalu i nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymał przy niesamowitym aplauzie publiczności Warszawski Chór Chłopięco-Męski z AMiFC, kierowany przez prof. Krzysztofa Kusiel-Moroza. – Udział zespołów tej miary co chór prof. Moroza – nagradzany przecież na festiwalach na całym świecie - dobrze wróży avetkowemu przedsięwzięciu. Jestem pod wrażeniem! Młodzi ludzie z Fundacji AVE społecznym, oddolnym wysiłkiem zaledwie w ciągu 6 lat stworzyli znaczące wydarzenie artystyczne, przyciągające świetne chóry z całej Polski, a jednocześnie zachowujące walor powszechności, dostępności. Odnoszę wrażenie, że przy dynamizmie prezesa fundacji AVE Bartłomieja Włodkowskiego oraz jego AVE-ludków przed imprezą wielkie chwile – ocenia prof. Węcowski, wykładowca warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina, muzykolog, znawca i zbieracz kolęd. (...)

O wysokim poziomie prezentacji festiwalowych świadczy fakt, iż łącznie w części muzycznej przyznano ponad 20 nagród. I miejsca w swoich kategoriach zajęli m.in. młodzieżowa Schola Shema z parafii św. Łukasza w Warszawie, chór dziewczęcy IL CANTO MAGNIFICAT z Wesołej, chór Camerata Varsovia z Wyższej Szkoły im. R. Kudlińskiego w Warszawie, kwartet męski DOLCES PUERIS z Częstochowy oraz Chór Dębnicki z Krakowa. Nagroda specjalna pojechała do Białej Podlaskiej z chórem prawosławnej parafii św. Cyryla i Metodego. (...)

Nagroda prywatna prof. Wiesławy Ćwiklińskiej - Ferfet dla chóru IL CANTO MAGNIFICAT z Wesołej (...)

http://pokolenie-jp2.pl/info.php?dzial=2007/P/01/01_21


 

Wspaniały koncert chóru Il Canto Magnificat

 

            Przedsmak tego wydarzenia można było odczuć już 9 października, w piątek, gdy chór Il Canto Magnificat, w towarzystwie orkiestry Sinfonia Nova, był gościem telewizyjnej Dwójki. W programie na żywo „Pytanie na Śniadanie”, dziewczęta ubrane w piękne, rubinowe suknie, odśpiewały 11 część  Stabat Mater, G. B. Pergolesiego. Oczarowani występem prezenterzy  programu – Marzena Rogalska i Łukasz Nowicki programu, zaprosili widzów na niedzielny koncert.

 

Dnia 11 października 2011 roku w niedzielę, ogromna sala kolumnowa Galerii Porczyńskich, przy pl. Bankowym w Warszawie, zapełniona była do ostatniego miejsca. Ponad 400 osób czekało na występ chóru Il Canto Magnificat  i orkiestry Sinfonia Nova, promujący wydanie płyty Stabat Mater. Niektórzy przyjechali dużo wcześniej, by zająć jak najlepsze miejsca. Punktualnie o godzinie 17:00 gości powitał dyrygent orkiestry, Łukasz Wojakowski.

Na wstępie, w oczekiwaniu na występ chóru, krótkim recitalem zaprezentowała się Sylwia Kubiak, która z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Nova, zagrała na flecie Suitę orkiestrową nr 2 h-moll BWV 1076 Jana Sebastiana Bacha.

 

Następnie na scenę zaproszony został chór Il Canito Magnificat, wraz z panią dyrygent, Martą Zamojską-Makowską. Chór prezentował się imponująco. Piętnaście pięknych, młodych, dziewcząt wzbudziło aplauz publiczności. Łukasz Wojakowski opisał pokrótce historię zespołu, a następnie przybliżył postać Giovanni Battista Pergolesiego, włoskiego kompozytora z początku XVIII wieku. Opowiadał, jak tuż pod koniec swego krótkiego życia, 26 letni artysta skomponował Stabat Mater. Utwór ten, którego tematyką jest dramat matki pod krzyżem Chrystusa, napisany w XIII wieku przez poetę i mistyka Jacopone da Todi, podejmowany był przez wielu wybitnych kompozytorów. Pergolesi, chory na gruźlicę, wiedział że umiera. U schyłku życia zdecydował się skomponować ostatnie dzieło. Inspiracją była dla niego rozpacz jego matki...

Następnie chór i orkiestra wykonali wszystkie 12 części Stabat Mater, przerywane jedynie recytacją tekstu przez dyrygenta, w oryginale (po łacinie) i po polsku. 

 

Publiczność w skupieniu słuchała przepięknej muzyki, czekając z brawami, zgodnie z przyjętymi zasadami, na koniec koncertu. Jednak, gdy na scenę weszła Marta Zamojska-Makowska, w przepięknej, amarantowej sukni, i brawurowo zaśpiewała solo 6 część utworu, publiczność złamała te zasady, i by dać wyraz emocjom, nagrodziła artystkę gromkimi brawami.

 

Gdy chór zakończył występ, sala oszalała. Brawa były tak ogromne, że nie obyło się bez bisu – zdecydowano, że chór i orkiestra wykonają dodatkowo utwór Ave Verum Corpus, W. A. Mozarta.

Koncert, mimo iż trwał blisko dwie godziny, upłynął bardzo szybko. Wszyscy artyści dali mistrzowski popis swoich umiejętności. Zasłuchana i oczarowana przez chór publiczność długo jeszcze przeżywała ten występ. Po koncercie, w kuluarach, dziewczętom oraz pani dyrygent serdecznie i tłumnie gratulowano. Podchodzili nieznani ludzie, nie mogąc uwierzyć, że te młode dziewczęta tak znakomicie śpiewają, w dodatku bardzo trudną muzykę. Profesjonalni śpiewacy, którzy pierwszy raz słuchali dziewcząt, byli pod ogromnym wrażeniem  ich wysokiego poziomu wokalnego. Natomiast obecni na koncercie, zawodowi muzycy, którzy już wcześniej słyszeli chór, zaskoczeni byli tym, jak wielkie postępy poczyniły dziewczęta, oczywiście, pod troskliwym okiem pani dyrygent Marty Zamojskiej-Makowskiej. Również udział wspaniałej orkiestry Sinfonia Nova z dyrygentem Łukaszem Wojakowskim był oceniany bardzo pozytywnie.

 

                                                                                   Dorota Dzięgielewska

                                                                                   Fundacja Il Canto Magnificat

 

 


 

 




powrót do strony głównej

powrót do strony głównej - to main page


webdesign: rossart.pl